پیش نیازهای استفاده از کلاس مجازی ادوب کانکت

کلاس مجازی در بستر اینترنت برگزار میشود و همه قابلیت های کلاس حضوری بهمراه بسیار مزیت های دیگر را دارد. کلاس آنلاین معلم و دانش آموز ، استاد و دانشجو ، سخنران و مستمع ، تخته وایت برد و قابلیت صحبت با میکروفن یا بصورت چت و تبادل نظر و برپایی جلسات پرسش و پاسخ را داراست. در کلاس می توانید دیگر اندیشه جویان را ببینید و بصورت انفرادی یا گروهی بصورت صوتی، متنی و تصویری گفتگو کنید و مزاحم کلاس و استاد نشوید.
استاد میتواند یک جزوه یا فایل را به نمایش بگذارد و شما دسترسی ذخیره را دارید همچنین می توانید فیلم های ضبط شده را در هر زمانی ببینید.

 ییش نیاز سخت افزاری:

  • لپ تاپ – PC – تبلت – گوشی هوشمند (در صورت استفاده از PC داشتن هدست و وبکم برای مذاکره لازم است)
  • اینترنت 

 پیش نیاز نرم افزاری:

  • نصب آخرین ورژن نرم افزار ادوب کانکت
  • نصب آخرین ورژن نرم افزار فلش پلیر
  • نصب آخرین ورژن یکی از مرورگرهای کروم، فایرفاکس یا اکسپلور

دانلود نرم افزار های مورد نیاز

سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل اندروید

اگر ویندوز شما ۳۲ بیتی می باشد نسخه ۳۲ بیتی را دانلود 

و اگر ویندوز شما ۶۴ بیتی می باشد نسخه ۶۴ بیتی را دانلود

نمایید

دانلود نرم افزار ورود به کلاس مجازی با تبلت و موبایل اندروید

سیستم عامل مک

سیستم عامل ios

دانلود نرم افزار ورود به کلاس مجازی با سیستم عامل مک

دانلود نرم افزار ورود به کلاس مجازی با سیستم عامل ios

آموزش گام به گام نحوه ورود به کلاس مجازی

پس از نصب برنامه میتوانید با استفاده از (آدرس کلاس) لینکی که موسسه در اختیارتان قرار میدهد از طریق مرورگر طبق مراحل ذیل وارد کلاس مجازی خود شوید.

گزینه Guest را انتخاب کنید و نام خود را در قسمت Name تایپ کنید سپس روی گزینه Enter Room کلیک کنید.

بر روی گزینه Open in Application کلیک کنید.

در صفحه جدید که باز میشود روی گزینه open Adobe Connect کلیک کنید.

سپس در اتاق انتظار منتظر بمانید تا ورود شما توسط میزبان یا مدرس تاييد شود.

وقتی مدرس حضور شما در کلاس را پذيرفت، شما میتوانيد نمای کلاس را ببینید.

توجه داشته باشید بنا به مطالبی که قرار است استاد ارائه کند پنجره های مختلفی در صفحه اضافه میکند.

آشنایی با محیط کلاس

در صفحه اصلی کلاس یک نوار ابزار در بالا وجود دارد و به هر کدام از پنجره هایی که در کلاس وجود دارد یک pods گفته میشود.

  • اشتراك گذاري ها Share
  • اشتراک گذاری آدرس اینترنتی web Links
  • یادداشت ها Notes
  • فایل ها Files
  • نظرسنجی poll
  • گفتگوي متنی Chat
  • شرکت کنندگان Attendees
  • اشتراک گذاری Video تصویر webcam (که اغلب مورد استفاده اساتید میباشد)

پس از ورود در کلاس اسم شما در لیست پاد Attendees کلاس نمایش داده خواهد شد و شما میتوانید لیست همکلاسیهایتان و اسامی استاد و میزبان کلاس را ببینید.
در تب Attendees سه نقش وجود دارد که دسترسیهای متفاوتی دارند :

Hosts میزبان، کارشناسان، اساتید که اختیار کامل مدیریت جلسه را دارند و هر گونه پادی متناسب با جلسه را به صفحه اضافه کند و یا طراحی و چیدمان صفحه را تغییر دهد.

Presenters ارائه کنندگان (اساتید) اختیارات بیشتر نسبت به شرکت کنندگان دارند و میتوانند فایل هایی به اشتراک بگذارند و هر گونه محتوایی مناسب با موضوع جلسه را آپلود کنند و حتی صفحه دسکتاپ کامپیوتر خود را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذارند

Participant شرکت کنندگان و کابران مهمان هستند که اختیاری برای کنترل جلسه ندارند و نمیتوانند اطلاعاتی به اشتراک بگذارند و فقط میتوانند با محتوای درون جلسه مثل پاد نظرسنجی یا پاد گفتگو تعامل داشته باشند و فایل ها را دانلود کنند همچنین شرکت کننده ها قبل از فعال کردن قابلیت های وب کم یا میکروفون توسط میزبان امکان استفاده از این دو آیتم را ندارند.

در نوار ابزار شرکت کنندگان آدمکی به شکل اجازه گرفتن وجود دارد.

در قسمت اجازه گرفتن  چند زیرمنو وجود دارد که تغییراتی در وضعیت شما در کلاس ایجاد می نماید.

استاد برای یک نظرسنجي بسيار سريع هم میتواند برای فهمیدن نظرات (موافق يا مخالف یا ممتنع) از این گزینه استفاده کند و دانشجويان نظرخود را با انتخاب وضعيت Agree يا Disagree يا away step اعلام كنند. نظرات به تمامی کاربران در کلاس نمایش داده خواهد شد.

زمانی که شاگردان زیادی در حال چت باشند و یک نفر اعتراض به روند کلاس داشته باشد میتواند از وضعیت  Speed Up  و     Slow Down  اعلام کند تا در بین پيامهاي چت بقیه گم نشود و مدير آن را مشاهده كند. این بخش هم به بقیه کاربران نمایش داده میشود.

از دو وضعيت Laughter و Applause در مواقع نياز افراد حاضر در كلاس ميتوانند بهره گيرند.
جهت خروج از وضعيت Clear Status  استفاده میشود.

شركت كنندگان با گزينه Raise Hand از مدير درخواست صحبت میکنند و پس از قبول مدير گزینه های میکروفن و وبکم براي درخواست دهنده فعال ميشود و میتواند از آنها استفاده کند، البته به این نکته توجه کنید که بدون درخواست میهمان هم مدیر میتواند میکروفون را برای شرکت کنندگان فعال کند.

جهت اشتراک گذاری صوت پس از درخواست مشارکت کننده و پذیرش میزبان امکان صحبت برای او فعال میشود و خودش هم میتواند با توجه به عکس ذیل نسبت به قطع صدای خود یا کلا قطع میکروفون اقدام کند، البته در بیشتر موارد میزبان پس از طرح سوال میکروفون میهمان را قطع میکند تا به ترتیب سوالات مطرح بشود.

در تب قسمت Meeting هم ابزارهایی هست که میتوان برای خروج از کلاس و تنظیمات دیگر از آنها استفاده کرد.

زمانی که کاربران یا استاد از میکروفون استفاده میکنند و صدای آنها پخش میشود میکروفون  به حالت چشمک زن در می آید.

نکته: لطفا برای جلوگیری از قطعی صدا یا اکو شدن، زمانی که صحبتتان تمام شد و منتظر شنیدن پاسخ استاد هستید روی آیکون میکروفون کلیک کنید تا غیر فعال شود و صدایتان همزمان با بقیه پخش نشود.

برای تست صدا از منوی Meeting گزینه Audio Setup Wizard را انتخاب کرده و next را بزنید.

اسپیکر را انتخاب نماييد و سپس بر روی next كليک کنید .

حالا روی  Play Sound كليک کنید که بصورت آزمايشی صوتی برای شما پخش گردد و سپس بر روی Next كليک کنید.

در قسمت بعد میکروفون خود را انتخاب نمایید.

بر روی Record كليک کند و صدای خود را جهت تست ضبط کرده و سپس با كليک بر روی  Play Recording صدای شما  پخش خواهد شد سپس Next  را بزنید.

با كليک  روی Test Silence همه صوت هايی كه در كلاس در حال پخش می باشد قطع میشوند.

مرحله آخر هم کلیک بر روی دکمه Finish میباشد.

توجه کنید اگر صوت را نشنيديد، اسپيكر را با یک فايل صوتي از رايانه خودتان بررسي کنید و در صورتی كه اتصالات سیستم شما بدون مشكل بود، مرورگر خود را کامل بسته دوباره وارد سامانه شويد و در صورت لزوم نرم افزارها را مجدد نصب کنید.

در پنجره Note  استاد میتواند مطالبی را جهت اطلاع رسانی به كاربران نشان دهد و كاربران میهمان فقط مشاهده گر يادداشتها هستند.

پرکاربرد ترین پاد برای شرکت کنندگان میتواند chat باشد که برای گفتگو متنی بصورت عمومی و خصوصی بين كاربران و طرح سوالات و یا صحبت و اطلاع دادن از وضعیت صدا و تصویر کلاس از آن استفاده کنند و شما میتوانید بصورت خصوصی برای استاد یا همکلاسی هایتان پیام متنی ارسال کنید. برای استفاده از این قابلیت در کادر مشخص شده تایپ کنید و Enter بزنید.

برای چت خصوصی روی نام شخص مورد نظر در خواست Start Private Chat دهيد.

و برای بازگشتن به گفتگوی متنی عمومی بر روی سربرگ Everyone كليک کنید.

گاهی لازم است استاد فایل دانلودی در اختیار دانشجویان بگذارد که برای این منظور از پاد File استفاده میشود که در این پنجره امکان دانلود انتخابی یا کلی وجود دارد.

در پنجره  Share استاد ميتواند مطلب مورد نياز را برای دانشجویان به اشتراک بگذارد و شركت كنندگان فقط ميتوانند فايلها را بینند.

به علت اینکه در پنجره چت بسیاری از پرسش ها ممکن است بین انبوه پیامها گم شود، استاد میتواند از پاد پرسش و پاسخ استفاده کند که امکان پاسخگویی بصورت عمومی یا خصوصی برای استاد یا مدیر فراهم است .

که پاسخ بصورت شکل زیر میباشد و موارد قرمز نشان دهنده پاسخ های خصوصی است .

در پنجره پیوند وب استاد ميتواند آدرس سايت مدنظر خود را در اختيار حاضران قرار دهد تا شاگردان پیمایش نمایند.